Szeretem a
temesvári németeket, mert olyat hoznak, ami ritkán fellelhető nálunk. Nem csak
a színjátszásban különböznek (nemcsak a német nyelv miatt németesek), hanem a
témaválasztásban, azok feldolgozásában is bátrak, élőbbek. A Moszkva kávéházba
gyúródunk, amíg megfejtjük az előadás működését. Ezután mindenki megtalálja a
helyét, falnak támaszkodva, leguggolva, vagy a bárpultot támasztva.
Horia Săvescu, Török Silvia
A Fúriák & A nagy háborúból áradó energiák csak úgy
döngetik a ház falát, mégis a közönségtől várt reakció lappangó marad. A magyar
közönség sokkal lassabban reagál az interaktív kezdeményezésekre, hiába jó a
hangulat, hiába látja, hogy az előadás csak úgy működhet, ha ő is bekapcsolódik
a játékba. A három teremben zajló előadás három történetet mutat meg nekünk. Az
első szobában egy gyilkos cserkészi be fiatal lány áldozatát, a másodikban egy
pár vitáját követjük, akiket hatékonyan választ szét egy leánytestvér
jelenléte, a harmadik szobában végül egy válás előtti házaspár marakodásának
vagyunk tanúi. A három részt rövid jelenetek kötik át.
Alex Halka, Török Daniela, Török Olga
Az előadás alapötlete,
hogy mindegyikben tesz egy elidegenítő gesztust. A prédázó gyilkos és a fiatal
áldozat történetét a két színész elmeséli, majd bemutatja, miközben
folyamatosan felel a közönség reakcióira. A gyilkos még abban is tanácsot kér,
hogy milyen gyilkolási eszközt válasszon a végkifejlethez. A párkapcsolati
játszma jelenete már közeledik a
hagyományos jelenet-felépítéshez. A dühös tinédzser húg mikrofont vesz kezébe a
csúcsponton és metál koncertként adja elő monológját. A házaspár jelenete már
csak a végén használ elidegenítést. A
színészek mindhárom esetben reflektálnak a jelenetre. Az elsőben a
munkafolyamatról mesélnek, milyen módon keresték a megoldást a színpadi gyilkosságra.
A másodikban a színészek megszólítják a közönséget, a véleményére kíváncsiak,
melyik szereplőnek adna igazat a néző. A harmadikban a játékot a feleség bontja
meg, kilép szerepéből és civilként szól színésztársához, a nézőkhöz, hogy ő már
nem tudja végigvinni a jelenetet. Az átkötő jelenetekben énekelni, táncolni hívnak,
nem sok sikerrel. Ettől függetlenül oldott hangulatot teremtenek.
Blénessy Enikő, Georg Peetz
Frissítő
hatású az előadás szándéka, mégsem egészében működőképes. Valószínű, hogy ebbe a
közönség összetétele is besegít, viszont más okai is lehetnek. A három történet
kiválasztása és egymás mellé helyezése nem válik elég indokolttá. Nem kapunk
választ arra, hogy az előadás formájához, szerkezetéhez miért pont ez a három
történet volt szükséges. Az előadás ugyanakkor túl hamar felfedi előttünk
működési elvét ahhoz, hogy fenntarthassa a feszültséget. Bár tele van frappáns
elemekkel, mégse tudja felépíteni az ívet addig a pontig, hogy az utolsó
jelenetből kilépő színésznő kétségbeesése hatásos legyen. Az előadás végén
felkérnek minket, hogy töltsük velük az éjszakát, bulizzunk együtt, s hiába
vagyok hálás a pontos színészi játékukért, az előadás gondolatiságáért, nem
győztek meg, hogy aznap este létfontosságú dolog a Moszkva falát megdöngetni.
bréka
Képek forrása: http://ifeszt.szigligeti.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése