Adott egy olyan helyzet, ami Európában
egyedülálló: magyar, román, német, zsidó színházak élnek egymás mellett. Az
eddigi I-FÓRUM-os beszélgetésekből, interjúkból kiderült, hogy ezek között a
színházi intézmények között minimális a párbeszéd. A társulatok és
színházigazgatók csupán fesztiválokon találkoznak, de sajnos akad jó néhány
olyan társulat, amelyet fesztiválokra sem hívnak meg. A Thália a piacon című beszélgetés arra a kérdésre keresett
válaszokat, hogy az állami pénzből fenntartott kisebbségi színházi struktúra
mire fordít nagyobb figyelmet: az identitás megőrzésére, új értékek
létrehozására, szórakoztatásra, esetleg profitszerzésre? Lehet-e egységes
kisebbségi modellről beszélni ezeket illetően?
A felvezetőt Gáspárik Attila, a
Marosvásárhelyi Nemzeti Színház igazgatója tartotta. Továbbá a felszólaló
igazgatók sorát bővítette Lucian Vărşăndan (temesvári Állami Német Színház); Parászka
Miklós (Csíki Játékszín); Nagy Pál (székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház);
Czegő Csongor (Figura Stúdió Színház); Balázs Attila (Csiky Gergely Állami
Magyar Színház); Bessenyei István (Szatmárnémeti Északi Színház Harag György
Társulat), valamint Czvikker Katalin és Szabó K. István, a nagyváradi színház
vezetői.
Gáspárik Attila a vásárhelyi színház jelenlegi
stratégiájának ismertetésével indított: elkezdődött az együttműködés a román és
magyar tagozat között, például ebben az évadban a magyarok játszanak egy román
szerzőtől, és fordítva. Továbbá mindkét fél feliratozza az előadásait.
Gáspárik ahhoz a kérdéshez várt hozzászólásokat
a színházigazgatóktól, hogy ez az intézmények közti kommunikációhiány véletlenül
alakult ki, vagy mindannyian felelősek azért, hogy így alakult. A teremben
sokáig csend maradt. Mindenki várta, hátha a másik szólal meg. Gáspárik
nyugodtan meghegyezte a ceruzáját, finom mozdulattal az asztalra helyezte a
hegyezőt, és ebben a pillanatban Lucian Vărşăndan úgy érezte, hogy neki kell megszólalnia. Szerinte
nem egy fentről kitalált modell szerint működnek a színházak és az intézményi stratégiák:
ezt a közösségeknek saját maguknak kell kiügyeskedni. Például a temesvári német
színház elvesztette közönségének 90%-át az elmúlt években, tehát már nem igazán
beszélhetnek identitásápolásról. Működniük kell mégis, és ennek a működésnek a
hogyanját kell kitalálniuk.
Parászka Miklós, Nagy Pál
Bessenyei István a néző komfortérzetének kérdéséről beszélt: szerinte állandóan szem előtt kell tartani azt, hogyan tartsák meg közönségüket, hogyan feleljenek meg a nézői igényeknek. Nagy Pál szerint az udvarhelyi színház egyik alapvető problémája a helyi gondok sokasága mellett, hogy miként lehet megfelelni egy országos színvonalnak, amikor a városvezetőség sem tudja, mit vár el a színháztól. Parászka Miklós derűlátó, szerinte még autonóm intézmény a színház, és a legfontosabb cél ennek megtartása kell legyen. Czvikker Katalin ismertette a nagyváradi színház tavaly februárban kidolgozott stratégiáját és annak működését. Gáspárik mindegyik igazgatótól végigkérdezte, milyen jegyárakkal működnek, összehasonlították a költségvetéseket, beszéltek a szakmai jegy kérdéséről.
A
végkövetkeztetésük azt volt, hogy nem lehet egy egységes romániai modellről
beszélni, mindegyik közösségnek más az elvárása és másak a lehetőségei. Ehhez
képest kell a színháznak kialakítania egy működőképes stratégiát.
Ja, és
Gáspárik azért hegyezte meg a ceruzáját, mert lejegyezte a többi intézmény
költségvetési információit.
emőke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése