péntek, november 16

Ráckevei Anna – színész, Csokonai Színház, Debrecen


Ráckevei Anna

Magyarországi színésznőként egy partiumi magyar színházban, román rendezővel dolgozni milyen kihívásokat  rejtett magában, és milyen pluszt adott?

Jaj, nagyon izgalmas volt, egyáltalán nagyon izgalmas egy új társulatban elhelyezkedni és elkezdeni bármilyen munkát. Ez ráadásul egy nagyon-nagyon jó szerep (Galactia – Jelenetek egy kivégzésből), jó darab, nagyon jó a rendező, a társulat nagyon kedves, tehetséges, jó emberekből áll, úgyhogy boldogságos másfél hónap volt számomra. Ezt minden mézes-mázosság nélkül mondom. Nem volt könnyű, mert egyébként egyedül voltam, a családomtól elszakítva, egy nagyon klassz, bérelt lakásban, és a próba volt, meg a lakás. Így Váradból sem láttam túl sokat – aztán amikor az előadások már mentek, kicsit körül tudtam nézni. (...) Jó emlék és jó munka volt. Mindig jó visszatérni. Nem egészen fél év kimaradt – mert júniusban játszottuk utoljára, vendégjátékként –, ilyenkor halálugrás játszani, mert két próbával újítottuk fel, de hála Istennek tetszett a nézőknek, úgy éreztem. 

Mennyire volt könnyű ráhangolódni egy román rendezőre (Theodor Cristian Popescu)?

Én dolgoztam már román rendezővel, Vlad Mugurral, tehát nem volt olyan különösen ismeretlen az ő színházi nyelve, vagy metódusa. Inkább az volt egy kicsit szokatlan, hogy tolmács útján értekeztünk. Ha az ember az anyanyelvén tanácskozik, vagy old meg egy problémát, akkor sokkal sűrűbben lehet megbeszélni ezt a dolgot. Ha tolmáccsal tesszük ugyanezt, akkor nehézkes. Ilyenkor inkább kevesebbet beszélünk, és próbálom kitalálni, hogy mire gondol. Ő meg nagyon szűkszavúan mondja el a dolgokat. Lehet, hogy ettől világosabbá és konkrétabbá válnak az instrukciók. 

Érdekes volt, hogy Popescu nem konkrét cselekvésekről beszélt, vagy nem konkrétumokat kért, hanem mindig a kapcsolatokról és a viszonyokról beszéltünk, és aztán kipróbáltuk a jelenetben való mozgást, a jelenetet megjeleníteni. 

Ez jó dolog?

Igen, mert belakhatom a jeleneteket én magam. Nincs rám kényszerítve a forma. 

Nagyvárad és Debrecen elég közel vannak egymáshoz. Vannak-e azonban markáns különbségek a két térség színházi nyelvében?

Ilyen szigorú különbségeket én nem tapasztalok. Azt lehet inkább érzékelni, ha egy csapat nagyon egységes és nagyon régóta van együtt egy talpraesett csapatvezető alatt, aki karaktert tud adni a társulatnak. Én azt érzékelem, hogy Nagyváradon nagyon erős csapat állt össze, amelyik elindult egy úton, s ehhez az igazgató mindenféle lehetőséget megpróbál biztosítani – olyan rendezőket és darabokat keres, akik hozzásegítik a truppot a haladáshoz. 
árpi
Kép forrása: http://www.femina.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése