A gyerekkorod falun vagy városon töltötted?
Is-is. A nyarakat a
nagyszüleimnél, a többit pedig városon. Mivel én nem jártam óvodába, csak egy
évet – nagyon nehéz gyerek voltam, vagyis nehezen viseltem az óvodát, nem
bírtam ott megülni –, ezért otthon töltöttem azt az időt, amit az óvodában
kellett volna. Télen a saját lakásunkban voltam, a melegebb évszakokban pedig
falun.
Székely Csaba
Milyenek voltak ezek az évek? Hogy gondolsz
vissza rájuk?
Meghatározóak voltak, nagyon
sok időt töltöttem egyedül, főleg 4-5 éves koromban. Azóta is visszasírom ezt
az állapotot. Szeretek egyedül lenni. Szerintem ott szoktam rá ilyesmire, s
azért van most így. A falu olyan szempontból volt meghatározó, hogy megismertem
egy másfajta életformát. Városi, elkényeztetett gyerekként nem szerettem – a
nagyszüleimet meg rokonaimat igen, és a főztjüket, meg a báránykákat,
tyúkocskákat –, hogy a tévében csak két román csatorna megy, nincsenek magyarok
a tévében, nincs fürdőszoba. Megismertem rakás mindent, persze akkor nem derült
ki, hogy később ezeket fel tudom majd használni. Mindenképp szükséges
tapasztalat volt.
Most mi köt a vidéki ember problémáihoz?
Ahogy teltek-múltak az évek,
egyre több embert megismertem falun, időnként a nagybátyáim elvittek horgászni
és erre-arra csavarogni, a falu környékén az erdőbe, a Maros-partra, jöttek
velünk az ők barátaik is. Számukra az egy vidám fiatalkor volt, huszonévesek
voltak, én meg figyelgettem őket. Később egyre többen kezdtek meghalni közülük:
egy valaki autóbalesetben, ketten pedig öngyilkosok lettek. Nem is gondoltam
utána ennek egy jó ideig, hogy miért. Amikor meg elkezdtem ezen gondolkodni,
megfigyeltem, hogy a faluban ez szokás. Bizonyos kor után, ha már túl sok a
probléma, ezt az utat választják. Mivel ismertem ezeket az embereket, kicsit
saját problémámnak is érzem.
Nincs kimondva, hogy ezek
székelyek.
Nem tudnak románul, ez mégiscsak a székelyekre
jellemző.
Igen, végül is igen. A Maros
megyeiek, hogy mennyire székelyek, mindig is kérdés volt. „Ahogy változik az
idő, ahogy a történelem fellegei suhannak el felettünk”, úgy változik az is,
hogy székelyeknek tartják őket, vagy sem. Igen, Maros, Hargita és Kovászna
megyére jellemző, hogy nem nagyon tudnak románul.
Drámáidnak fontos eleme, ha nem dramaturgiai
szervezőeleme a humor. Miért?
A humor egy segédeszköz ahhoz,
hogy könnyebben fogadjunk be valamit. Tehát ha valami humoros, akkor könnyebben
odafigyelünk rá, nem fordulunk el tőle. Ezenkívül
van egy egyszerű válasz is erre: én szeretem a humoros darabokat.
Melyik műfaj hálásabb humor szempontjából, a
dráma vagy a próza? Melyikben tudod könnyebben elengedni magad?
A novellákban nem voltam
humoros. Prózában az volt a kihívás, hogyan lehet megírni egy jó szöveget humor
nélkül. Nehéz úgy megcsinálni egy szöveget, hogy ne legyen humoros és mégis jónak
tartsák az emberek. A dráma meg így működik jól. A mondanivaló számára ez a
forma, ami a legjobb neki. A prózáim egész másfajta írások, nem volt bennük szó
társadalmi problémákról.
A Bányavakság
szereplőinek nevéről mesélj egy kicsit. Mi ez a sok i betű?
A trilógia mindhárom darabjában
sok az i betűs nevű szereplő, illetve mindenki i betűs, kivéve azok, akik
valamiért gyanúsak, jövevények, nem ott születtek. De ezt inkább fejtse meg a
néző.
Székely közegben is be volt mutatva a
Bányavirág, ott hogy fogadták?
Megint csak az a kérdés,
Marosvásárhely mennyire székely vagy sem.
Mondjuk, hogy nem az.
Udvarhelyen is volt a
Bányavirág. Pozitívan fogadták, legalábbis a közönség kilencvenkilenc
százaléka.
Mennyire veszel részt a próbafolyamatokban?
Ez attól függ, ha hívnak, akkor
megyek.
És hívnak?
Eddig igen, de hát olyan sok
még nem volt. A pesti próbákon például nem tudok részt venni a távolság meg idő
miatt, de ott is belekóstolgattam.
Ilyenkor van beleszólásod?
Igen. Ha valami nem tetszik,
meg tudom mondani, emiatt soha nem volt konfliktusom a rendezőkkel vagy
színészekkel. Mindenki rugalmas volt azokban a próbafolyamatokban, amelyekben részt
vettem. Közös munkaként jött létre az előadás, nem az van, hogy a rendező
fejében volt egy előadás és a színészeknek kiosztotta, ki mit csináljon, hanem
aprólékos, elemző munkával haladtak mondatról mondatra, mindig minden szónak
megtalálták a maga helyét, minden gesztusnak a maga idejét. Én
konzultáns-tanácsadóféle voltam. Időnként beleszóltam, de jobban szerettem
nézni.
Ha valamilyen tanácsot, útmutatót adnál egy
kezdő drámaíró palántának, mi lenne az?
Felvételizzen drámaíró szakra
Vásárhelyre. Ott megmondják a többit.
emőke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése