Bocsárdi László Bánk bánja nem szokványos
színrevitele Katona József drámájának. Aki kezébe veszi az IFESZT műsorfüzetét,
az láthatja, hogy a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színház tavalyi bemutatója
színpadi tanulmányként szerepel benne. És mikor készít az ember tanulmányt?
Amikor válaszokat keres, nem egyetemes, világmegváltó kérdésekre, nem globális
problémák megoldására, hanem a részletkérdések aprólékos kidolgozására.
Bocsárdi – láthatóan – két ilyen „részletkérdés” iránt érdeklődött, mikor
munkássága során másodszor is elővette a Bánk bán szövegkönyvét. E két
terület pedig a megelevenedő történelmi szereplők érzelmi viszonyainak
elemzése, valamint a magyar megmaradás örök érvényű kérdésköre. Mindkét témakör
kellően szilárd alapnak bizonyult ahhoz, hogy megbírja a szentgyörgyiek
kísérletezését.
Gertrudis (Gajzágó Zsuzsa) és Bánk bán (Mátray László)
Ottó (Kolcsár József) és Biberach (Pálffy Tibor)
Katona drámájából adódóan erőteljes, férfi-központú előadást láthatott a nagyváradi közönség, amit csak erősített Mátray László kiváló játéka, aki nem csak az erdélyi színpadok egyik legalkalmasabb Bánkja, de szuggesztív színpadi jelenlétével közelivé tudta tenni a felvonultatott problémákat. Ugyanakkor nem mehetünk el a Petur bánt játszó Szakács László és a Biberachot alakító Pálffy Tibor játéka mellett sem, akik külön színfoltjai az előadásnak, és sokszor mozgatórugói is a belőlük áradó dinamizmusnak köszönhetően.
Ha van olyan témája a magyar drámairodalomnak, mellyel
érdemes foglalkozni, akkor az Katona József Bánk bánja. S hogy miként
lehet róla érdemben beszélni, elhagyva az idők során rárakódott fölösleget és történelmi terhet, arra pedig
jó példa Bocsárdi László rendezése.
tamás
Képek forrása: http://www.tamasitheatre.ro
***
A sepsiszentgyörgyi társulat Bánk Bánjának alcíme: színpadi tanulmány
Katona József drámája nyomán. Megfogalmazódik a kérdés, egy két évszázados
drámai alkotást hogyan lehet színpadra állítani, hogy a néző sajátjának érezze,
és ne úgy érezze sajátjának, hogy meghatódjon a múlttól, hanem felismerje a
jelenben, a közössége életében azokat a kérdéseket, amelyeket szavakba foglal a
mű. Ez már egy jó ok a rendezői kísérletezésre.
Bánk történetéhez lényegileg hozzátartozik az
egyéni sérelmek és a kollektív érdekek közötti feszültség. Igazából nem
kezdeményező, de nem is célpont, a szálak mégis nála futnak össze, majd az
egyéni érdekek a társadalmi konfliktusok medrébe kerülnek.
Ez a bonyolult viszonyrendszer épp egy ilyen keresztül-kasul
átjárható, kitett, mégis rejtett teret kíván, amelybe bárki bárhonnan beléphet,
amelyben bárki megfigyelhető. Ez a merészen kiterjesztett színtér az előadás
képi és hangi világának olyan erőt ad, amely nem engedi meg a nézőnek, hogy
kívül maradjon, hogy ne hasson rá a mellette elhaladó színész jelenlétének
ereje. De mihelyt részesévé válik a játéknak, és azonosul a szereplőkkel, elidegenítő
impulzus éri, ami rögtön ráébreszti arra, hogy amit lát, az csak reprezentáció:
mozgókép jelenik meg a hatalmas fehér vásznon; a színpadon felsorakoztatott mikrofonokat
használni kezdik; a hangszórókból ordító vagy suttogó szavak idegenül
rezonálnak bennünk . A mikrofon által kihangosított mondatok mindenkinek
fájnak, annak is, akit közvetlenül érint, annak is, akit közvetetten. Mintha a
vélt vagy valós igazság „durva” kihangosítása nem lenne elég, a színészek
„fényt” kérnek, „még több fényt” mondanivalójukhoz. A főszereplők nagyító alá
kerülnek, és ezzel együtt gondjaik, magányuk, szenvedésük is. Kíméletlenül az
arcunkba csapódik tragédiájuk.
Az élő cimbalomjáték külön síkkal gazdagítja
az előadást, az emelvényen lévő zenész néha bekapcsolódik a játékba, zenei
replikákat ad a színészi dobolásra.
A befejezés egyszerre kézzelfogható és mégsem.
Az ember kétségkívül libabőrös lesz. Nem pusztán Bánk tragédiája miatt, hanem
attól, ahogyan Mátray László kilép Bánk szerepéből, és egy névtelen katona
alakjába bújik. Attól, hogy ez a váltás a történelmi dráma perspektíváját a
történelem perspektívájára cseréli.
emőke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése