péntek, november 16

Vaknyugat – Csíki Játékszín, Csíkszereda

Egy színházi előadás a remény szigete: reménykedünk, hogy valami történni fog, hogy valami nagyon komoly dolog fog történni. Ezért nem állunk fel és hagyjuk ott a nézőteret az első tíz perc után. A Csíki Játékszín Vaknyugat című előadása pedig végig fenntartja bennünk ezt a furcsa, mélyről jövő kíváncsiságot, mely arra keresi a választ, hogy valóban nem történik-e semmi érdemleges, holott a szemünk láttára jönnek-mennek a színészek, olykor egészen jó pillanatokkal?

Valene Connor (Fülöp Zoltán), Coleman Connor (Czintos József)

Két egymás vérét szívó testvérpár otthonában találjuk magunkat. Realisztikus színpadkép fogadja a nézőt, melybe csak az előtérben húzódó kavicságy zavar be kicsit. Van asztal, fotel, szekrény, szőnyeg, sőt, még egy gázrezsó is előkerül félidőben. Itt él, legalábbis Martin McDonagh szövege szerint a két idős testvér: Coleman Connor (Czintos József) és Valene Connor (Fülöp Zoltán). Kettejük folyamatos, egymás elleni harca áll a középpontban, amely a múltban gyökerező sérelmekből táplálkozik. Ezt az ellentétet próbálja oldani Welsh atya (Veress Albert), aki hitében megingott egyházfi és aki Kicsilány Kelleher (Kiskamoni-Szalay Lilla) szerelmének tárgya lesz. Egyszerű viszonyrendszer, nem túl bonyolult problémákkal. Egy széthulló mikrotársadalom (falu) mindennapjai szűrődnek be az ajtón, öngyilkosok és alkoholisták élettörténetei.

Welsh atya (Veress Albert)

Az igazi mozgatórugó a két főszereplő közti folyamatos kollízió lenne. Azonban valami furcsa okból adódóan mégsem teremtődik feszültség, nem jön létre az a fojtó állapot, ami kényelmetlenné tenné a néző számára is a helyzetet. Pedig folyamatos sértegetések, lelki és fizikai terror szemtanúi vagyunk – mégis elillan a helyzetek tragédiája, talán azért, mert a folyamatos nyelvi humor kioltja az éles helyzeteket. Egy biztos: nem segít a fenyegetően fel-fel villanó kés, az eldördülő puska sem. Vannak szövegbeli problémák is (a szereplők beszédmódja egyébként nagyban hasonlít a Székely Csaba által használtra), főként az elidegenítést szolgáló nyakatekert mondatok esetében, de ez nem tűnik olyan leküzdhetetlen problémának, amely gátolná egy jó előadás létrejöttét. Az is megtörténhet, hogy a művelődési házban kialakított színpadi tér túlságosan szellős és elillan a feszültség. Túl sok lehetősége van a szereplőknek arra, hogy kimeneküljenek a térből, eltűnjenek testvérük fenyegető tekintete elől. Az imént felsoroltak, úgy gondolom, mind közrejátszanak abban, hogy a Parászka Miklós rendezésében látott előadás sokszor unalmassá válik, ám az igazi probléma másból fakad. McDonagh darabja az ír katolikusok erkölcsi rendszerébe illeszkedik be úgy, hogy közben ki is lóg belőle, hiszen éles egyházkritikát fogalmaz meg. Számtalan alkalommal bírálja a papság intézményét, kritikusan viszonyul a katolikus hithez és leszámol a vallási kultuszokkal is. Ha ehhez hozzáképzeljük, hogy ez az előadás az ír térséghez hasonlóan, egy erősen vallásos közegben született (gondoljuk csak a Csíksomlyó-jelenségre), máris érthetővé válik a darabválasztás és a rendező szándék. Rájövünk, ez nem csak egy testvéri viszonyokat boncolgató kétfelvonásos, hanem komoly társadalmi üzenetet hordozó színpadi próbálkozás is. (Ezt az olvasatot támasztja alá az előadás végén kiemelt helyen megvilágított feszület is.) Már csak az a baj, hogy a két főszereplő alakítása nem erre fókuszál. Bár valóban elhangzanak az egyházra vonatkozó kritikai megjegyzések, mégis a testvérpár folyamatos, egymás elleni harca válik dominánssá. Ezen nem segít Welsh atya jelenléte sem, akiben elsősorban nem az egyház emberét látjuk, hanem a megtört civilt, aki nem mellesleg papi feladatokat lát el.

Valene Connor (Fülöp Zoltán), Welsh Atya (Veres Albert), Coleman Connor (Czintos József)

Figyelemreméltó színészi alakítást nyújtott Czintos József, sok esetben azt érezhettük, hogy a szereplők egy sablon szerint betanult szöveget mondanak vissza, amihez mozognak is, hol jól, hol rosszabbul. Külön zavaró volt számomra, hogy bár az előadás egésze során vedelik a pálinkát, ez nem eredményez semmilyen állapotváltozást.

Láttunk tehát egy olyan előadást, mely feszültségekre épített, az emberi kapcsolatok ellehetetlenülésére, mindezt megfűszerezve egy nagy adag egyházkritikával, s mi mégsem éreztük igazán egyiket sem. Előbbit, mert térben és időben elvesződött az említett feszültség, utóbbit pedig azért, mert Nagyvárad vallási fanatizmusa (ami a katolicizmust illeti) jóformán kimerül a Kanonok-sor évenként megcsodálásában.
tamás
Képek forrása: http://www.csikijatekszin.ro

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése