Valamiért az ember a laza nyári szünetben azt
hiszi, hogy kétségbe kell esnie, vajon mi is lesz vele ősztől, mi lesz akkor,
ha nem lesz más tennivaló, mint az egyetem, az olvasás, a nyelvészkedés, és nem
marad, csak a teatralizálódás utáni vágy. Mi lesz, ha..., és már görcsöl is az
agya, gyomra, lelke stb. Szerencsére ez
idén nem így történt, mert az utazásangyal belém költözött. Hálás vagyok a
ruhásszekrénynek, hogy adott nekem annyi pólót és fehérneműt, ami kibír három
hét folyton útonlevést. Mert ez történik velem három hete. Úton vagyok.
Sűrű és ködös volt a mai reggel, kicsit sötét
is, amikor elindultam IDE, hozzátok. Hét
órakor megrajzoltam a LA ORADEA, STOP!-táblámat Kolozsváron, kiálltam
mosolyogva integetni, a mosoly mindig hatásos, fél tízkor már brékával indultam
kávézni, előadást hallgatni. A fesztivál harmadik napjára megérkeztem. Még most
sem tudom eldönteni, hogy a sok tennivalóm ellenére mi vonzott ide. Talán a
szabadulni vágyás az egyetemtől, talán az utazás élvezete, talán az, hogy még
nem kóstoltam váradi fesztivált, talán az, hogy szeretek színházi előadásról
gondolkodni, vagy egyszerűen hiányoztak azok az emberek, akik minden „ilyen”
alkalommal összetalálkoznak, és szakmai beszélgetnek, vagy épp csak fecsegnek.
Igen, ma reggel éreztem, hogy hiányoztak a régi arcok, mert minden fáradtságom
ellenére, széles mosollyal és öleléssel tudtam szeretni őket.
A nap a Játéktér című színházi lap
bemutatásával kezdődött, végre „nekünk” is van ilyenünk, még akkor is, ha nem
hetente, vagy havonta, hanem negyedévente jelenik meg. A szerkesztők szavaiból
indulva, hinnünk kell abban, hogy a színházi szövegek (tanulmány, kritika,
interjú, elemzés stb.) szerzőinek sora csak bővülni fog. Egy újabb lehetőség
adódott a publikálni vágyók számára. Aztán következett egy hosszú szünet, az
újabb érkezések és találkozások ideje. Még egy korty kávé, ásványvíz,
kockacukor. Folytattam a hallgatózást, Demény Péter író vitaindítója
következett: ő Székely Csaba drámaírói munkásságára is kitérő beszélgetést
kezdeményezett arról, vajon miért nehéz Erdélyben/Romániában drámaírónak
lenni. Talán nem is baj, hogy aki akart,
teret engedett magának egy kis panaszra, vajon miért fogadják be a színházak
olyan nehezen az új szövegeket. Mert azért kellett az a kis panasz, hogy egy velős vita
alakuljon ki arról, hogy a hatvanas évektől napjainkig milyen akadályokba
ütköztek az írók, és miért? Ide azért kellett a vita, hogy megtudjam, talán a
nyitottság kérdése nem is feltétlenül a színház problémája, hanem az egyéné, az
enyém és a tiéd, a miénk, akik azt hisszük, nem vagyunk „elég jó teatrológusok”
ahhoz, hogy a színház kegyeiben megférjünk. Mert sok időnek kell eltelnie, hogy az ember magát egy kis önbizalommal
feltámassza.
Mire ezek a gondolatok felerősödtek bennem, az
M Stúdió előadása már elkezdődött. Kafka Peréről volt szó, mármint annak
mozgásszínházi feldolgozásáról. Számomra
az volt a fontos a cikázó mozdulatokban, a néha érthetetlen kitörésekben, hogy
rájöjjek, tényleg izgalmas az álomban megjelenő összefüggéstelen részecskékből
kihámozni egy érthető valóságot. Mintha ez az előadás a mindennapi ember
skizofrén állapotára játszott volna rá, nem?
Ebből a kis, lecsupaszított térből átültem az
aranyozott-bársonyozott színház nézőterére. Megváltozott a hangulat, a
vendégeknek jól esett, hogy kint nem hullott már a sűrű, talán havas eső, vagy
érezték, hogy valami nagyon vicceset fognak látni. Nekem mindenesetre lekötötte
a figyelmemet az a jelenség, ahogy a közönség nevet a Marosvásárhelyi Nemzeti
Színház Makrancos hölgyén. Nem is próbáltam levadászni, vajon mi nem tetszik
nekem a jelenetekben, egyszerűen engedtem magam arra figyelni, ahogy a millió
poén, eltúlzott jelenet kielégíti a néző szórakozási vágyát, és a nevetés mindenféle
fajtájától jóllakatja a közönséget.
Hát ilyen ez az utazásangyal-lét.
Tele esővel, színházzal, előadással, figyelemmel és megfigyeléssel,
hallgatással, kacagással, nem-alvással, olvasással, kávéval, Moszkvával, és
persze néha szervezetlenséggel. És még ki tudja, mivel.
szréka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése